21 juni 2024

Vikt

Minska i vikt

För att maximera fettförbränningen med mål att gå ner i vikt är det viktigt att skapa en hälsosam livsstil på lång sikt. Här följer några punkter som du kan lägga på allt eftersom, på vägen mot din sundare livsstil.

-Ät regelbundet,

ca 2-4 timmar mellan målen. Drick endast vatten mellan måltiderna för att undvika blodsockerstegringar vid småätande.
-Frukost, satsa på en bra frukost med långsamma kolhydrater och protein.
-Frukt och grönsaker, mättande och nyttigt.
-Drick vatten, grunden till bra fettförbränning.
-Välj nyttiga fetter. Byt feta mjölkprodukter mot lättare varianter, ost mot skinka eller kalkon.
-Mer protein, som ersättning för en del av kolhydrater och fett.
-Motion, välj en motionsform som passar dig.
-Mat och träning. För maximal förbränning är det bäst att äta efter passet, hellre än före. Efter passet ökar ämnesomsättningen och det är viktigt att fylla på med kolhydrater och proteiner.
-Ät inte innan läggdags.
-Ät inte för lite, vilket ger blodsockersvängningar som gör dig sugen på sötsaker, fet mat, lättirriterad, trött och okoncentrerad.

Öka i vikt

Hör du till dem som vill öka i vikt men ändå behålla en sund livsstil? Det främsta rådet är att öka muskelmassan, genom att träna och se tillatt ditt energiintag är större än den energi du gör av med.

-Ät fler portioner, gärna kolhydrater som ger mycket energi.
-Ät nyttigt fett, exempelvis nötter, fet fisk och avocado.
-Ät regelbundet, var tredje timme. Gärna kvällsmål, eftersom kroppen bygger upp sig under natten.
-Styrketräna. Ät både proteiner och kolhydrater innan.
-Undvik långa förbränningspass.

Källa: korpen.se